HSV Westkapelle  HSV Westkapelle

Verslagen

Daar gaan we dan. Op naar een nieuw avontuur. Dit keer weer noordelijker. Vega is onze eindbestemming. Een eiland voor de kust van Bronnoysund. Een eiland met onbeperkte mogelijkheden voor de kayakvisser. Een eiland dat bij elke windrichting bescherming biedt. Een eiland met enorme diepteverschillen eromheen.

De heenreis doen we in drie dagen. De eerste dag rijden we naar een oud slavenhuis in de middle of nowhere in de buurt van Lillehammer.
PEVB2294

IMG 1535

IMG 1533

IMG 1517
De volgende dag trekken we verder naar het Tosen fjord in Tosbotnet. We konden het hier niet laten en hebben de kayaks snel even van het dak gehaald. Alle noodzakelijke spullen hadden we al pak-klaar gelegd. Binnen een minuut of 20 zaten we dus aan het eind van dit fjord op het water. Door de aanschaf van een waterkaart wisten we precies waar de mooie plekjes lagen.
 IMG 1554
Een relatief ondiepe plek met grote dieptes eromheen. Gelijk was het raak, koolvis na koolvis kwam boven. Het waren dan wel geen monsters, het is wel prettig dat je plan werkt. Af en toe een gulletje, maar niks echt groots. We wisten niet zeker of we deze dag ook daadwerkelijk konden benutten, maar dit was dus al mooi meegenomen!

Ons huisje voor de nacht was prima en na een nachtje heerlijk slapen zijn we vertrokken naar de ferry. De ferry gaat van Horn naar het eiland Vega. Eenmaal aangekomen proefde we gelijk een totaal andere sfeer. Hier heeft de tijd stil gestaan. Een enkele supermarkt, een lokaal kroegje en dat is het eigenlijk wel. Maarja meer heb je ook echt niet nodig. Ons huisje voor de komende twee weken hebben we met veel moeite kunnen vinden op het internet. Het is een oud boothuis in stijl gerestaureerd. Geschikt voor 8 personen. Wij zijn met 5, dus lekker de ruimte.
WURP2946

IWPJ9904
Vanaf het huis is het slechts enkele minuten varen naar de mooie stekken. Maar we willen altijd verder. Altijd meer. Dus gaan we ook verder. Zo ver mogelijk. Tochten van 40 kilometer per dag zijn geen uitzondering. We willen naar dat ene plekje op de kaart. We willen een rondje om een eiland doen. Maar de vis lag soms recht onder onze neus. Het blijft gewoon altijd bijzonder als de plek op de kaart in werkelijkheid klopt. Opeens gaat je dieptemeter van onleesbaar naar een scherm vol vis.

Eenmaal op de stek aangekomen is het goed positioneren, zodat je richting de diepte kunt gooien, laten zakken tot de bodem en dan rustig ophalen. Als er vis aanwezig is, duurt het nooit lang voordat je een tik krijgt. Dit jaar waren we op zoek naar grote vis. En dan het liefst een heilbot. Misschien niet echt slim om die vanuit een kayak te belagen, maar ach dat zien we dan wel weer.
IMG 1581

IMG 1619
Het eiland leent zich uitstekend voor onze visserij met enorm veel mooie dieptes. Elke dag kiezen we voor een andere plek om het water in te gaan. In mijn idee hét grote voordeel van een kayak. De locatie wat betreft dieptes bestuderen we via https://webapp.navionics.com/. De boten die we tegen zijn gekomen doen daar vaak maar één ding. Dat is op zo groot mogelijke diepte (lees 70-100 meter) met pilkers van 100-200 gram heen en weer hengsten. Dan vissen wij echt wel anders. En ik geloof niet dat wij nou ook minder vangen, eerder meer. Met shads van maximaal 60-80 gram, een lichte spinhengel tot 50 gram, een 2500 model molentje en 16/00 gevlochten lijn met een voorslag van nylon vangen we eigenlijk alles.
kaart

RTNY5056

MSIO8940

FAHX7623
We spreken eigenlijk nooit af wat we gaan doen en of we bij elkaar blijven. Iedereen kiest gewoon zijn eigen weg. Wel prettig als je dan wat vindt dit de ander even te melden. Zo kwam Daniël op een gegeven moment aanvaren. Hij had een school kabeljauwen op 70 meter diepte gevonden. Het moest er vol van zitten en ze moesten enorm groot zijn. Eerst zien dan geloven. Na 1,5 km varen kwamen we aan op een rand van 45 naar 70 meter. Hier begreep mijn dieptemeter niks meer van. Begonnen met een pilkertje, omdat dat toch iets sneller beneden is. Ik kon de bodem niet raken, want de pilker was onderweg gepakt door een schitterende kabeljauw. Aha, hier zit dus grote vis. Snel een crazy Daisy van 300 gram eraan geknoopt om te kijken of het nog een beetje groter kan. En ja hoor, dat kan. We hebben een uur kabeljauwen zitten takelen van 1 meter tot 1.20 meter. Vast niet goed voor het lichte spul waar we mee vissen!

RDAR6532
Naast het vissen met kunstaas vissen we ook met levend aas. Liefst met een levende haring, maar die zijn we dit jaar helaas niet tegen gekomen. Maar met levende koolvisjes gaat het ook prima. Je weet dan ook zeker dat de vis die je vangt van fatsoenlijk formaat is. Enkele heilbotten zijn er gevangen op koolvis, maar ook de nodige flinke kabeljauwen.

HAIT0104

VZZS9053

VEGD9576

MYJY8493
Deze locatie is misschien wel een eindje rijden, maar is heel goed bevallen. In mei 2019 gaan we nog een keer terug om te kijken of er nog grotere vis zit.

Groet,
Thomas van Sluijs

Afgelopen zaterdag 28 april was het tijd voor de tweede NKC van dit jaar.

Met een spatje regen en een licht briesje was het een koele morgen op Groote Keeten, voor HSV Westkapelle kwamen maarlieft viijf korpsen uit, te weten Hsv Westkapelle 1 en 2, Team Nightwish, Team Fisherman's Friends en Hengelsport Westland, om 8 uur werden de gebruikelijke medelelingen gedaan, en vertrok iedereen naar het wedstrijdwater. De teams hadden de volgende stekken getrokken:

Hsv Westkapelle 1: 21

Hsv Westkapelle 2: 7

Team Nightwish: 6

Team Fisherman's Friends: 23

Hengelsport Westland: 32

PKC 2 GK PMPKC 2 GK KM

Sommigen hadden al voorgevist, tijdens het voorvissen kwamen vele botten op de kant, en enkele zeebaarsjes. Er werd een leuk visje gevangen. Maar het was van te voren wel bekend dat je erg veel geluk moet hebben met je plaats, Groote Keeten staat bekend om het "plekkerig" zijn, als je stek niet mee zit kan je zomaar de helft minder vangen dan je buurman.

Om tien uur vlogen 174 loodjes het water in, al direct kwamen er bij sommigen vis uit, maar niet bij iedereen wilde het erg lukken. Waar met het voorvissen bleek dat je dik bovenop de bank moest vissen, was het nu juist net voor en achter "de bank" te doen, maar ook kwam er vis uit op minder dan 5meter uit de kant, en niet alleen kleine botjes, maar ook lappen van tegen de 40cm.

Na vier uur vissen kwamen alle teams van het strand af met gemengde gevoelens, vooral veel negatieve berichten deden de ronde, er was geen enkel team welke het idee had super gevist te hebben.

Het werd dus afwachten wat de uitslag zou worden.

PKC 2 GK JRPKC 2 GK JM

Zondag middag stond de uitslag online op www.korpsvissen.nl en hadden "onze" teams het volgende gescoord:

Hsv Westkapelle 1: 8e

Hsv Westkapelle 2: 18e

Team Nightwish: 30e

Team Fisherman's Friends: 27e

Hengelsport Westland: 3e

Waarbij Jackie Minderhoud van Hsv Westkapelle 1 nog een mooie vakwinst kon behalen, en Frank Dekker van Hengelsport Westland een 2e plaats.

Na de tweede wedstrijd staan de teams er als volgt voor:

Hsv Westkapelle 1: 8e

Hsv Westkapelle 2: 24e

Team Nightwish: 18e

Team Fisherman's Friends: 23e

Hengelsport Westland: 5e

15 september staat de derde NKC op  het programma met als parcours "Maasvlakte 2".

Wat een dramatische start van ons nieuw visseizoen 2018.

Op zondag 4 maart j.l. hebben we de eerste wedstrijd gevist bij “Haga”te Zoutelande van 09.00 – 12.30 uur.Het was laagwater om ongeveer 10 uur.
Het weer viel zeker niet tegen na alles wat we de laatste dagen meegemaakt hadden. Het was droog, weinig wind en een lekker zonnetje.
Direct na zo’n vorstperiode is de visserij meestal erg moeilijk, maar dat het zo slecht was, dat viel erg tegen.

De 36 deelnemers vingen slechts 21 vissen, waarvan 15 bovenmaats. Die 21 vissen waren 13 botten, 3 gulletjes, 3 schar, 1 wijting en 1 meuntje.
Hoe de vangsten in de nabije toekomst zullen zijn, is moeilijk in te schatten, maar meestal komt de schar eind maart/begin april weer terug.

Dan de uitslag:
Deze was zeer verrassend, want het duo Els en Frans wisten beslag te leggen op respectievelijk de 1e en de 2e plaats. Ze konden het zelf ook bijna niet geloven, ook al visten ze natuurlijk wel een “thuiswedstrijd”in Zoutelande. Els Wouters dus op de 1e plaats met 2 botten, waarvan 1 van 35 cm en 107 wedstrijdpunten en Frans van Sluijs met een bot van 33 cm en 103 wedstrijdpunten. De 3e plaats was voor Thomas van Sluijs met 2 vissen en 102 wedstrijdpunten. Voorts valt nog te vermelden dat jeugdlid Amber van der Zande zowel haar vader als haar moeder de baas was en zich wist te mengen tussen de 15 deelnemers die wel een visje wisten te bemachtigen. Zij werd n.l. 8e met 1 bovenmaatse en 1 ondermaatse vis.

De eerstvolgende clubwedstrijd is gepland op zaterdag 31 maart a.s. bij “het Speeltuintje”te Zoutelande van 08.30 – 12.00 uur.
Hopelijk wordt er dan beter gevangen.

Tot dan tot aan de waterkant.

Janko

Uitslag clubwedstrijd 1

Tussenstanden 20180db345a7 0cbc 41db aa66 dcb07d4d9744abe102f0 87a1 4092 b29b e23f2136b288

2c8ec86b 158b 4a64 bbb7 b36c0cd48748

Open Zeeuws Jeugd kampioenschap

Zaterdag 18 juni stond het open zeeuws jeugd kampioenschap te waarde op het programma. Het deelnemersveld bestond uit circa 30 personen A jeugd, en ongeveer 50 personen B jeugd. Dit is een wedstrijd die al wat jaren wordt vervist. Dit laatste is dan ook terug te zien in het aantal stijgende deelnemers. Dit is een gebeurtenis waar elke vereniging van droomt. Het is dan ook te hopen dat deze stijgende lijn zich ook kan ontwikkelen bij onze vereniging.

De wedstrijd begon om 12:30, en duurde tot 15:30. Van te voren werd er niet heel veel vis verwacht. Uiteindelijk bleek deze voorspelling min of meer wel te kloppen. De visserij bestond voornamelijk uit kleine botjes, baarsjes, sliptongetjes en een enkele spiering. Gedurende de wedstrijd werd de vis verweg gevangen, maar ook dichtbij. Iedereen kon dus winnen. Doordat er dus niet zoveel vis werd gevangen, lagen de aantallen en centimers dichtbij elkaar. Maar wie zou er vandaag winnen?

Bij de A jeugd werd het een close gevecht tussen de nummer 1 en 2. Het aanstormende talent van onze vereniging ging er nadat hij bij het nk 1 centimeter tekort kwam, vandaag met de titel Zeeuws Kampioen Kustvissen vandoor. Ivan Gabrielse wist 9 vissen te vangen met een lengte van 150 centimeter. Tweede vandaag werd Joeri Minderhoud, hij ving 8 vissen, en kwam twee centimeter tekort op zijn clubgenootje Ivan. Marco Marijs maakte het podium af met ook 8 vissen, maar met een lengte van 123 cm. Verder werd Jarno Minderhoud vandaag 7e met 4 vissen en Rik van Koeveringe 9e met ook 4 vissen.

Bij de B jeugd werd het een strijd om plek 3 en 4. Bij deze categorie werd Martijn Wisse duidelijk kampioen met 148 cm en 9 vissen. Tino Ocke werd tweede met 7 vissen. Derde werd Amber van de Zande met 6 vissen en 103 cm. Eveneens als de nummer 4 Cynthia Goedegebure. Maar Amber wist een grotere vis te vangen, en ging er met het ere metaal vandoor. Verder werd Pedro van Sluijs 11e met 2 vissen.

De hond uitlaten!

dog on dyke640

In navolging van het artikel uit het visblad een korte uiteenzetting van het walk-the-dog vissen. Om je sport naar een nieuw niveau te tillen moet je soms investeren in veranderingen, deze investering kost vaak geld, maar nog vaker heel veel tijd. Zo ook het beheersen van de hond uitlaten op een vroege zondagochtend. Wanneer je in alle stilte met je kayak je favoriete stek nadert merk je al aan de aasvisjes dat er iets gaande is. Het lijkt wel alsof alles onder water vreest voor een ware tegenstander. Je werpt snel een oppervlakteplug naar het vreetfestijn en vist deze 'walk te dog' binnen, binnen luttele seconden volgt er een ware explosie, liters water worden in korte tijd de lucht ingeslingerd, mis, een tweede aanval en daar gaat de veel te lichte spinhengel in een hoepel. Raak! Een werkelijk puntgave baars heeft haar agressie losgelaten op jouw oppervlakteplugje en denkt er niet aan om ook maar enigszinds dichterbij te komen. Enkele seconden gaan voorbij voor dat je hart weer het normale ritme maakt. De dril is fantastisch als ze even al haar power vrijlaat na de aanbeet. Na een prachtige dril ligt ze naast de kayak en schep je haar voorzichtig in het catch & release net en na een kort fotomomentje mag ze weer terug om haar weg te vervolgen.

Walk the dog 1

Bovenstaande is zomaar een korte anekdote van wat er kan gebeuren als je op deze manier vist. Allereerst is het van belang dat je materiaal in orde is, dat betekent een dyneema lijn waarmee niet snel pruiken worden gegooid, een korte voorslag van nylon en een stevige speld zorgen voor de juiste combinatie. Een krachtige hengel met body en een degelijke molen is een pré, vervolgens hang je aan de speld een oppervlakteplug. Onderstaand mijn favorieten voor deze vorm van visserij.

Heddon Super Spook

Walk the dog 4

Een grote, wat lomp uitziende plug met een hels kabaal, werkt niet altijd, maar kan soms wel voor spectaculaire vangsten zorgen.

DAM Oppervlakteplug

Walk the dog 2

De beste prijs/kwaliteit oppervlakteplug, zeer gemakkelijk binnen te vissen en dat voor een klein bedrag, wel even de dreggen en splitringen vervangen voor andere.

Lucky Craft Sammy

Walk the dog 5

De meest bekende oppervlakteplug welke zeer gemakkelijk binnen te vissen is, helaas zit hier wel een prijskaartje aan.

Xorus Patchinko

Walk the dog 3

Een echte slechtweer plug, met deze plug kun je met een redelijke golf nog een mooie actie krijgen, lastig verkrijgbaar, maar je verspeelt ze dan ook bijna nooit.

De kleur is volgens mij minder van belang omdat ze alleen een schim aan het oppervlak zien. De DAM plug waar ik mee vis is oranje aan de onderkant en hier lijkt zeebaars geen problemen mee te hebben

Vervolgens is het een kwestie van proberen, je kunt de hond namelijk op verschillende manieren uitlaten. Het is een kwestie van uitvogelen wat ze op dat moment willen, soms is het noodzaak om zo snel mogelijk je plug zigzaggende binnen te vissen. Terwijl het de andere keer weer juist in alle rust moet. Zorg er in ieder geval voor dat er een mooie actie in de plug komt en bijvoorbeeld een korte pauze kan de vis soms net over de streep trekken.

Stap 1: Na het ingooien draag je gelijk de bocht uit je lijn;

Stap 2: Houd je top van je hengel richting het water en probeer direct een aantal zigzaggende bewegingen te maken;

Stap 3: Maak zigzaggende bewegingen en las af en toe een korte stop in, maar houd altijd de top van je hengel richting het water.

Stap 4: Wissel voortdurend af met de snelheid totdat je de juiste snelheid hebt gevonden die ze op dat moment willen.

Je kunt deze techniek zowel beoefenen vanuit een boot, kayak of zelfs vanaf de kant.