Eind december kregen alle leden van H.S.V. Westkapelle een brief in de bus waarop een belangrijke wijziging werd voorgesteld. De club staat namelijk bekend om haar zogenaamde gewichts-puntentelling. Bovenmaatse vis wordt beoordeeld door middel van puntentelling op basis van het gewicht. Ondermaatse vis wordt beoordeeld met 50 punten in het dagklassement, maar wordt voor het totale klassement niet meegeteld. Een prachtig systeem, waardoor je met 1 grote vis de winst kan behalen. Helaas moet deze vis (wanneer bovenmaats) altijd meegenomen worden om te wegen. Voor haaien en andere bijzondere vissoorten was al een lange tijd een digitale weegschaal aanwezig, zodat de vis direct teruggezet kon worden in zijn element.

Als een van de laatste verenigingen in Nederland wilde zowel het bestuur als een speciaal in het leven geroepen commissie het vissen op bovenmaatse vissen handhaven. De bovenmaatse vis kwam uiteindelijk altijd goed terecht, maar om iedereen zijn eigen beslissing te laten nemen over het behandelen van bovenmaatse vis, werd een alternatief bedacht. Tijdens wereldkampioenschappen worden systemen gehanteerd met lengte-gewichtstabellen. Dit leek de commissie ook een goed idee en tijdens de ledenvergadering werd hierover door nagenoeg 100% ingestemd. H.S.V. Westkapelle gaat dus in 2013 voor een duurzame visserij, waarbij alle vis onbeschadigd teruggezet kan worden.

De puntentelling blijft in pincipe gelijk, alleen de puntentoekenning aan de vissen wordt berekend aan de hand van een formule, gebasseerd op de gegevens van www.fishbase.org. Een voorbeeld van de puntentoekenning:

Er wordt naar boven afgerond, dus een wijting van 26,2 cm wordt genoteerd als 27 cm en is dus niet bovenmaats --> 50 punten voor het dagklassement.

Een wijting van 27,2 wordt genoteerd als 28 cm en is dus bovenmaats --> gewicht wordt berekend op basis van formule:

W = a × L
W = Gewicht (g)
a = a factor Wijting (0.0075)
L = Lengte (cm)
b = b factor Wijting (3.007)

Wanneer de formule wordt ingevuld komt hieruit 168,52 gram. Deze grammen worden toegekend als punten.

Daguitslag
De daguitslag wordt opgemaakt aan de hand van het gewicht van de gevangen bovenmaatse vissen met daarbij opgeteld de punten van de ondermaatse vissen. Elke ondermaatse vis wordt daarbij gewaardeerd met 50 punten. Bijvoorbeeld: iemand vangt 5 bovenmaatse vissen met een totaalgewicht van 995 gram en 3 ondermaatse vissen. Hij ontvangt daarvoor 995 + 50 + 50 +50 = 1145 punten. Degene met de meeste punten wint de wedstrijd.

Klassement
In tegenstelling tot de daguitslag worden voor het klassement de ondermaatse vissen niet meegeteld. De nummer een (op basis van gewicht en dus zonder de punten van ondermaatse vissen) ontvangt 100 punten + het aantal ons vis. De nummer twee ontvangt 99 punten + het aantal ons vis, de nummer drie ontvangt 98 punten + het aantal ons vis enz.
Bijvoorbeeld: bovengenoemde visser met 995 gram aan bovenmaatse vis wordt 5e op basis van gewicht. Hij krijgt dus 96 + 9 = 105 klassementspunten.

Kampioenschap
Voor het clubkampioenschap worden 14 wedstrijden gevist waarbij de beste 10 wedstrijden tellen; de 4 slechtste resultaten vallen af. Degene met de meeste klassementspunten op basis van deze 10 wedstrijden mag zich clubkampioen noemen.Daarnaast is er nog een zaterdag- en zondagkampioenschap waarvoor elk 7 wedstrijden worden gehouden. De 5 beste resultaten tellen, de twee slechtste vallen af. Voor de jeugdleden (categorie A en B) wordt een apart kampioenschap gehouden.

Ook wordt er een competitie gehouden voor de meeste vissen en de meeste bovenmaaste vissen. Daarnaast wordt er een kanjercompetitie bijgehouden voor alle vissoorten die worden gevangen tijdens de wedstrijden. Alleen bovenmaatse vissen tellen daarbij.