HSV Westkapelle  HSV Westkapelle

Uncategorised

Vele mensen zoeken hun hele leven, anderen nemen genoegen met wat ze hebben. Het zoeken maakt je rijker in kennis en ervaring. Deze reis naar de Malediven heeft ons weer rijker gemaakt en is weer een kleine stap richting perfectie, maar zullen we het ooit vinden? 

 

Inleiding

We zijn Egypte nog niet vergeten en de plannen voor de volgende visreis worden alweer gemaakt. Wat zijn de mogelijkheden, wat willen we, wat zijn de bijbehorende kosten? Allemaal belangrijke vragen tijdens de zoektocht. Belangrijk eerste punt is het tijdstip van de vakantie. Wanneer kan iedereen? Het meest voor de hand liggende, met twee in de horeca werkende mensen, is vanaf januari tot en met maart. Daarbij willen we naast het vissen wel van de zon genieten, dus het hoge Noorden valt, ondanks de goede vangsten, af. Het zuiden van de wereld resteert, op zich nog meer dan keus genoeg. De vakantie moet ook betaalbaar zijn, je kunt het namelijk zo gek maken als je zelf wilt. En wil je echt op de unieke, afgelegen stekken vissen, dan moet je daar vaak diep voor in de buidel tasten. Daarnaast is het ook wel degelijk van belang dat er veel, mooie en liefst ook nog grote vis aanwezig is. Kortom het moet er warm zijn, er moet veel vis zitten, het moet betaalbaar zijn en als het even kan moet het er ook nog mooi zijn. Een haast onhaalbare wensenlijst, verschillende locaties zijn de revue gepasseerd, maar de Malediven bleek het meest haalbare

De Malediven

Inderdaad, het is niet zonder reden dat de Malediven is beschreven als 'de bloem van Indië' door Marco Polo en 'een van de wonderen van de wereld' door de andere wereldreiziger IbnBattuta.De Malediven is een archipel in de Indische oceaan ten zuidwesten van India, bestaande uit 1190 laaggelegen koraaleilanden verspreid over de evenaar, in groepen van 26 van nature voorkomende atollen. De atollen van de Malediven zijn in feite deel van een grotere structuur die bekend staat als de Laccadives-ChagosRidge, dat zich uitstrekt over 2.000 kilometer. De totale oppervlakte van 90.000 vierkante kilometer waarover de eilanden van de Malediven zijn verspreid, bestaat uit zonovergoten, hagelwitte stranden, eilanden vol palmbomen, kristalheldere lagunes bezaaid met gekleurde koralen en een warme, azuurblauwe zee met een exotische biodiversiteit.De eilanden van de Malediven zijn zeer laag liggen met het hoogste punt op ongeveer 3 meter boven de zeespiegel. 'Faru,' of vrij vertaald, ringvormige rif structuren, vormen de atollen en deze zorgen voor een natuurlijke bescherming tegen wind en golfslag, op de delicate Malediven eilanden.Van de meer dan 2000 tropische eilanden die het paradijs rijk is zijn er slechts 200 bewoond.De hoofdstad van de Malediven - Malé, de zetel van de regering, het centrum van de handel, het bedrijfsleven, gezondheidszorg en onderwijs, is gelegen in het centrum van de atol keten.Het kleine eiland bruist van de geluiden en de activiteiten van meer dan 150.000 inwoners wat meer is dan een derde van de totale bevolking. Malé is misschien wel de kleinste stedelijke hoofdstad in de hele wereld.

Voorbereiding

"Heb je ooit genoeg," is de vraag die vaak gesteld wordt. Het antwoord hierop is niet zo makkelijk als het lijkt. Iedereen die op visvakantie is geweest naar een afgelegen locatie weet dat het op die plaatsen haast onmogelijk is om iets te bemachtigen. Als je dan ook nog eens 24/7 op een boot zit, betekent dit simpelweg dat je niks mag vergeten. Inmiddels is al een aardige collectie opgebouwd wat betreft de exotische visbenodigdheden, maar ook deze keer leek er weer wat te ontbreken. Tijdens de vakantie wordt er voornamelijk gepopperd, gejigd, getrawld en gevist met levend aas.

Popperen

Popperen is eigenlijk niks meer dan een groot stuk kunstaas ingooien en dit met zo veel mogelijk kabaal binnen vissen. Het te gebruiken materiaal voor het popperen dient tegen een stootje te kunnen, met name het vissen langs de riffen vergt het nodige uithoudingsvermogen van mens en materiaal. Hiervoor is een krachtige molen nodig met voldoende capaciteit voor 80-100 Lbs gevlochten hoofdlijn en een voorslag van circa 2,5 meter 1.00 mm nylon. De verbinding tussen de gevlochten lijn en de nylon voorslag wordt gemaakt met de zogenaamde PR (page ranking) knoop. Daar wordt een 200 Lbs tonwartel met een 200 Lbs splitring aan geknoopt voor het wisselen van kunstaas. Het kunstaas bestaat uit poppers, stickbaits of ander oppervlakte geweld, beide voorzien aan de voorzijde van eenOwner dreg in de maat 4/0 of 5/0 en aan de achterzijde van een enkele inline haak maat 7/0 van VMC of Jigstar. Ook bij het bevestigen van de haken aan het kunstaas dienen splitringen gebruikt worden met een trekkracht van 200 Lbs. De slip van de molen dient afgesteld te worden op een slipdruk van 9-11 kg. De hengel bestaat uit een krachtige hengel van 2.20 - 2.85 meter met een sterke backbone. Het is namelijk zaak dat je bij een aanbeet de vis zo weinig mogelijk ruimte geeft. Als je te horen krijgt 'You got reefed,' dan heeft de vis het rif bereikt en je lijn langs het rif afgesneden. De enige manier om dit te voorkomen is de slip goed afstellen en de vis zo goed als meester te worden. De slip dient nagenoeg dicht te staan, als je denkt dat het voldoende is, zet je je slip nog 2-3 tandjes strakker.

Tijdens de eerste  dagen hebben we voornamelijk afstand afgelegd om op de goede visstekken te komen. Gedurende deze tijd liggen er constant 6 hengels in het water, 2 voorzien van lures en de rest voorzien van pluggen. Eenmaal aangekomen bij het eerste rif wordt de tenderboot in gereedheid gebracht. Het duurt lang voordat er wat leven in de brouwerij komt. Maar bij een klein rifje waar wat vis aan het jagen was, was het direct raak. Vissend met een Halco Roosta popper in de kleuren geel/roze wordt de eerste GT (Giant Trevally) van de trip gehaakt, de vis komt bijna geheel uit het water om de popper te pakken, een schitterend schouwspel, want iedereen op de tenderboot ziet het gebeuren. Direct wordt de haak meerdere malen krachtig gezet, de vis wil er gelijk van door, maar door een juiste slip afstelling pakt de vis slechts enkele meters lijn. Dan gooit de vis zich op zijn zijkant en is het maar moeilijk om enigzinds kleur te krijgen. Maar na enkele minuten geeft de vis zich gewonnen en kan geland worden. De eerste GT van de trip is een feit! Dit schouwspel vindt nog meerdere malen plaats en bij elke aanbeet sta je weer met knikkende knietjes. Er werden niet alleen Giant Trevally's op de popper gevangen, ook snappers, groupers en een dwergtonijn, een bluefin trevally, een haai en een valsgehaakte geep. Er is wel 1 duidelijk stelregel bij het popperen, KEEP ON POPPING!

 

 

 

Jiggen

Het jiggen is iets wat niet te vergelijken valt met de poppervisserij. Jiggen gebeurt met normale-, speed- en slowjigs van 80-200 gram, vaak op dieptes van 35-75 meter, ga je dieper dan is het lastig contact te houden met de bodem. Er wordt vaak gebruik gemaakt van korte, stugge hengels van maximaal 2.00 meter, een dynema hoofdlijn van 80-100 lbs en een korte voorslag van 1.00 mm nylon. Vervolgens wordt er aan de tonwartel met splitring een jig en een enkele of dubbele assist-haak geknoopt. Tijdens het driften van de boot laat je de jig zakken tot de bodem en haalt deze met korte, stevige bewegingen van de hengel weer op. Een vermoeiende, maar o zo spectaculaire visserij als er met alle geweld een vis op klapt. Dan is het een kwestie van de haak goed zetten. De vissen hebben vaak een keiharde bek, waar met alle moeite een haak in is te krijgen, hard aanslaan is dus noodzakelijk. Bij het jiggen kun je eigenlijk alle roofvissen vangen. Tonijnen, Jobfish, Snappers, groupers, trevally's en zelf een Wahoo is er gevangen op de jig.

 

 

Trawlen

Dit is de meest relaxte vorm van visserij, het is niks meer of minder dan het juiste kunstaas uitzetten, op de juiste snelheid varen en wachten. Het is overigens wel vaak effectief en een pure vorm van afstand overbruggen. Het juiste kunstaas is per locatie verschillend, maar kunstaas dat vaak werkt is de rapala x-rap en de storm deepthunder. De Bomber CD30 (certified depth) bleek vorig jaar in Egypte een ware killer, een 24 centimeter lange plug voorzien van een 'through-wire' systeem, wat niet meer betekent dat alles intern met elkaar verbonden is. Bij het trawlen is het belangrijk dat de hengel de plug op de juiste manier laat zwemmen. Verder is het van groot belang dat er een krachtige molen of reel wordt gebruikt met voldoende lijn. In de Malediven is het namelijk mogelijk om grote tonijnen, barracuda's of zelfs een zeilvis te vangen. Of een stalen onderlijn wordt gebruikt is afhankelijk van de aanwezigheid van barracuda's en wahoo's. Tijdens het trawlen hebben we de volgende vissen gevangen, GT's, Wahoo's en diverse tonijnen.

Vissen met aas

Vissen met aas is vaak het meest effectief, tijdens de avonduren wordt er geankerd en dan is het tijd om met aas op de bodem te vissen. Op een onderlijn van 50/00 nylon met twee haken boven de bodem worden reepjes aas gepresenteerd. Qua haakgrootte hoef je ook niet bang te zijn dat het gauw te klein is. Tijdens het bodemvissen kun je echt van alles verwachten, het is wel vaak zo, hoe groter het aas, hoe groter de vis.
 

Krijg je nou ook zin om deze reis te maken, kijk dan eens op www.mac-strike.com. De reis wordt van A tot Z voor je geregeld, het eten is fenomenaal en meer dan genoeg en er wordt alles aan gedaan om je reis perfect te maken! 

Slot

We zijn zeker in de buurt geweest, maar nee, perfectie vinden is niet het doel, alleen de weg er naartoe. 

 

Alle nieuwsflitsen en uitslagen van het WK voor junioren 2015 vind u op onze facebookpagina:

 

https://www.facebook.com/hengelsportverenigingwestkapelle

Soms zijn er van die momenten dat je denkt "Het zal toch niet?"
In dit geval was het dus wel zo..
Toen we in alle rust de uitslag van de korpsen doornamen merkten we dat er een fout in zat.

De deelnemers hadden niet het juiste aantal klassementspunten.

Na correctie bleek dat Zeevisteam Zuidwest nog steeds met afstand winnaar was, maar dat 2, 3 en 4 heel dicht bij elkaar lagen.
Op klassementspunten hadden zowel Team DAM BD-Store als Westkapelle 1 beiden 33 punten, en team Shimano 34.    

Dan komt dus het totaal aantal gevangen vissen per korps aan bod, en dat was voor Westkapelle 30, en voor DAM BD-Store 23

We hebben dus het team DAM BD-Store gisteren te kort gedaan, en zullen zo snel mogelijk hun de verdiende prijs doen toekomen.
Verder hoeft er niks retour, hadden we het maar in één keer goed moeten doen.

We hopen dat alle teams, maar vooral team DAM BD-Store en Shimano ons excuus willen accepteren.

Van onze kant zullen we er alles aan doen om menselijke fouten in het vervolg te voorkomen

Namens het bestuur van H.S.V. Westkapelle,

Peter Slabber

 

Gecorrigeerde uitslag

                        

De Arabische Republiek Egypte is een republiek in Noordoost-Afrika en ligt op de grens van Azië en Afrika. De totale oppervlakte van het land bedraagt ruim een miljoen vierkante kilometer en daarmee is Egypte ca. 24 keer groter dan Nederland. Egyptes grondgebied bestaat voor ongeveer 96% uit woestijn. Het bewoonbare gebied is slechts 55.000 km2 groot. Egypte grenst in het noorden aan de Middellandse Zee, en in het oosten aan de Golf van al-Aqabah en de Rode Zee. De Rode Zee is beroemd vanwege haar prachtige en uitgestrekte koraalriffen, onder andere langs de kusten van Egypte en Soedan. Deze kustriffen behoren tot rijkste koraalriffen van de wereld en zijn voor de sportvisser een ware attractie.

24-7 live-aboard

Wie aan Egypte denkt, denkt aan piramiden, hiëroglyfen en Farao's. Veelal niet aan duizend en één mogelijkheden voor de sportvisserij. Om de koude winterperiode te ontduiken hebben we dit jaar gekozen voor een alternatieve vorm van visserij, een “24-7 live-aboard in de Zuidelijke Rode Zee.” Dit betekend eigenlijk niks meer of minder dan zes dagen aan boord van een moederschip met daarbij een tenderboot voor de verschillende soorten visserij. Door de bodemstructuur van de Rode Zee bestaat de mogelijkheid om verschillende vismethoden toe te passen zoals jigging, popperen, bodemvissen en

slepend vissen. De diversiteit aan vissoorten bestaat onder andere uit tonijnachtigen, kingfish, barracuda, dorado, giant trevally, grouper en snapper, maar ook haaien behoren hier tot de mogelijkheden. Door het warme klimaat, relatief beschutte ligging, variatie van vissoorten en bodemstructuur is dit een bestemming waar feitelijk het hele jaar door gevist kan worden.

Voorbereiding

De voorbereiding van een reis is vaak net zo leuk als de reis zelf. Om hier invulling aan te geven zijn we al vroegtijdig gestart met de nodige inkopen, het leren van knopen en het ontdekken van de digitale webshops. Naast het feit dat Tightlines.nl zich grotendeels ontfermt over de juiste administratieve voorbereiding zorgen ze ook voor een deugdelijke materiële voorbereiding. Ze zorgen ook voor een heldere uitleg over de te verwachten vissoorten en materialen, een meeting voor de overeenstemming van de wensen en het leren van de juiste knopen en technieken. Na de boodschappenlijst te hebben aangevuld zijn we aan de slag gegaan met de aanschaf. Voor elke discipline (jigging, popperen, bodemvissen en slepend vissen) zijn andere materialen benodigd. Veel van deze materialen zijn niet bij elke willekeurige hengelsportzaak aanwezig, ook dan biedt het internet vaak uitkomst. Helaas is het dan niet mogelijk om de hengel of molen even in de hand te houden en even te voelen, ouderwets shoppen biedt dan soelaas. Na diverse kwijlende internetbestellingen en watertandende hengelsportzaak bezoekjes hebben we de voorraad aan weten te vullen met het nodige materiaal. In onderstaande tabel een kort overzicht van de niet limitatieve lijst van gebruikte materialen.

Materiaallijst

Popperhengel: Shimano BB OCEA HEAVY GAME (150 g)    
Molen: Shimano SARAGOSA 10.000/20.000    
Pluggen: Storm Deep Thunder, Yo Zuri Hydro Magnum, Rapala XRap    
Poppers: River2Sea Dumbbell, Williamson, Halco Roosta, Savagear, Hart, Sakura (60 - 150 g)    
Jigs: Williamson, Hiro, Yo Zuri (60-250 g)    
Haken: Owner, Gamakatsu (3/0 - 10/0)    
Nylon: Spro Norway Power (0.80 - 1.00 mm)    
Dyneema: Spider Wire, Whiplash (25/00 - 35/00)
 

Heenreis

Dinsdagochtend 3 maart 2015 begon voor een groepje van zes enthousiaste vissers de dag al vroeg. Om 08.00 vertrok het vliegtuig namelijk richting Marsa Alam. Let er hierbij wel op dat je maar maximaal 32 kg per koffer mag aanleveren. Na een prima vlucht kwamen we om 14.20 aan op de luchthaven van Marsa Alam, na het bij elkaar zoeken van de koffers en hengelkokers konden we onze reis vervolgen naar Hamata. Een reis van 140 kilometer, circa 2 uur door de woestijn van Egypte. Eenmaal aangekomen in de haven van Hamata zien we de Bannoura al liggen. De tenderboot komt ons ophalen en als alle spullen ingeladen zijn varen we naar het moederschip. Door de harde wind kunnen we helaas niet uitvaren en zodoende blijven we die avond in de haven liggen.


Dag 1 “De eerste en de laatste”

De Rode Zee is rijk aan vis en vissoorten. Tijdens de eerste avond gaan de onderlijnen al snel overboord en de eerste vissen worden al snel geland. Pas in het donker gaat de knop echt om en vangen we diverse mooie vissen. De eigenaar van de boot en zijn compagnon hebben samen al 65 jaar ervaring op de Rode Zee en hebben nog nooit een bonefish gezien, verbaasd zijn ze dan ook als Marien zijn tweede worp een oersterke bonefish naar boven haalt, dit was volgens hun de eerste en de laatste. Deze nacht vissen we door tot een uur of elf, daarna houdt iedereen het voor gezien en kruip zijn mandje in.


Dag 2 “Meters hoog”

De volgende dag gaan we na goedkeuring van de lokale autoriteiten een winderige dag tegemoet. Drie van de zes vissers vertrekken met het moederschip trawlend richting een rif zuidwaarts. De tenderboot, evengoed met drie vissers vertrekt via de kust naar dezelfde locatie als het moederschip, daar zouden we elkaar voor lunch treffen.

Ondanks de harde wind (windkracht 5 á 6, en golven van 6-8 meter) is het met de tenderboot onder de kant goed begaanbaar. De eerste poppers vliegen dan ook al snel richting het rif om ze met een enorm kabaal weer in te halen. Al snel wordt Martin zijn Halco Roosta Popper met grote snelheid van de oppervlakte gehaald door een mooie Cubera Snapper.

Direct erna missen we nog enkele vissen, totdat Thomas zijn popper bruut wordt gegrepen. De slip staat bijna dicht maar wordt alsnog op de proef gesteld, meters lijn verdwijnen van de Shimano Saragosa 10000 maar de vis blijft zwemmen richting het rif en zwemt uiteindelijk de 52 kg lijn met 1.0 mm voorslag compleet af. Dit was een echte vis! Zijn we wel voorbereid op zulk gewend? Is het materiaal wel voldoende? Een hoop vragen komen in ons op, maar ondanks de teleurstelling kunnen we alleen maar denken aan de volgende aanbeet!

 

Op de moederboot was tijdens het trawlen weinig actie, volgens de crew kwamt dit door de enorme hoge golven. Toen we 's avonds voor anker lagen konden onze lichtere hengels weer uitgezet worden. Daarnaast probeerden we elke avond ook op een grotere vis. Dit deden we zowel aan de oppervlakte met een ballon als op de bodem, beide met groot aas.

Verder vangen we meerdere soorten vis, sommige nog mooier dan de andere.


Dag 3 “Los"

Helaas was het de volgende dag nog steeds winderig, ondanks de wind maakten we het er weer het beste van. De tenderboot ging weer richting de riffen en het moederschip bleef trawlen richting het zuiden. Op de tenderboot was al snel actie aan boord. Na een gruwelijke aanbeet van Pieter op de Starwalker breekt zijn hoofdlijn, helaas voor hem was dit zijn enige blauwe Starwalker. Na het verwisselen van zijn spoel vangt hij direct een andere vis, maar deze is helaas veel kleiner, maar niet minder mooi. Een mooie bluefin trevally komt na een kort gevecht aan boord op een paarse Starwalker. De actie is voorlopig nog niet over, want als Thomas zijn knalgele/roze Halco Rooster hard binnenpoppert klapt ook daar een mooie vis op, na de les van gisteren de slip nog strakker afgesteld en de vis geeft zich gelukkig al snel gewonnen. Wederom een schitterende bluefin trevally.

Op dit rif zit duidelijk actieve vis, we krijgen dan ook diverse aanbeten en missen er helaas ook een paar. Popperen is niet de meest effectieve vorm van visserij, maar wel de meest spectaculaire. Wanneer een vis je popper pakt staat je hart soms even stil. De eerste seconden erna staat je hengel krom tot in het handvat en heb je nagenoeg geen controle over de vis. Zorg is dan dat je slip juist is afgesteld en dat er geen mankementen in je materiaal zitten. Elk onderdeel dient dan ook van topkwaliteit te zijn. Doordat er met een voorslag gevist wordt van nylon dient deze verbonden te worden aan de dyneema hoofdlijn. Deze connectie kan op twee manieren worden gemaakt. De ene is een PR knoop, waarbij met een 'bobbin' circa 50 wikkelingen worden gemaakt om de nylon. De FG knoop is te leggen zonder bobbin en voorziet de nylon voorslag van om-en-om wikkelingen. Wil je hier meer informatie over probeer google of youtube. Voor beide knopen hoeft de dikke nylon niet dubbel gemaakt te worden, zodat de knoop (wikkeling) goed door de ogen kan. Terug naar de visserij, op nog steeds hetzelfde rif popper ik nog steeds met de felle, loodzware Halco Roosta Popper, welke fantastisch werkt tijdens harde wind. De popper raakt het water en direct staat Thomas' hengel krom tot in het handvat, dit is iets nog snellers en sterkers dan de bluefin trevally van enkele minuten geleden. De vis gaat gelukkig niet richting het rif, maar richting het diepe water, na enkele minuten zien we eindelijke kleur en het blijkt een dogtooth tuna te zijn welke in zijn neus zit gehaakt. Met veel beleid wordt de vis aan boord getild, een vreugdekreek klinkt over de Rode Zee, wederom een targetspecie te pakken!

Op de Bannoura, welke ook nog steeds problemen heeft met de hoge golven, wordt tijdens het trawlen ook eindelijk een visje gevangen. Helaas niet op ons eigen materiaal, maar op het materiaal van de crew. Deze hebben een aparte techniek welke nergens anders wordt toegepast. Het betreft een planer boord welke het kunstaas naas grote diepte brengen (circa 15-20 meter, afhankelijk van de grootte van het boord). Vervolgens wordt er een onderlijn van circa 5 meter aangeknoopt met het kunstaas. Dit kunstaas is redelijk eenvoudig en ziet er uit als een soort blikopener met een enkele haak. Dit kunstaas tolt in het water en is zeer effectief! De eerste vissen worden dan ook gevangen op dit aas, welke helaas bevestigd moet worden aan een veel te zware hengel. We mogen de vis wel binnenhalen, maar echt sportvissen is dit niet.


Dag 4 "Onderbroekenlol"

Hamata is ook voor de kitesurfer een absolute droomplek, Hamata is dan ook terug te vinden op windguru. Door de aanwezige wifi konden we de wind dus goed in de gaten houden. Vandaag zou de wind dan ook gaan liggen en zouden we alle mogelijke vormen van visserij tot in de perfectie uit kunnen voeren.

Aan boord van het moederschip wordt getrawld op grote vis, de kleine dogtooth tuna van gisteren wordt vandaag gebruikt als aasvis en het duurt niet lang of deze aasvis van circa 40 centimeter wordt aangevallen door een mooie barracuda. Peter is aan de beurt om deze vis te landen en binnen enkele minuten ligt een mooi gehaakte barrracuda op het achterdek.Te groot aas bestaat hier dus niet!

Op de tenderboot wordt Marien zijn eerste worp beloond met een oersterke Giant Trevally. De drils van deze machines zijn onbeschrijfelijk hard en zijn bijna onstopbaar. De rood-witte River2Sea Dumbbell popper met Owner dreggen doet prima zijn werk. De Owner dreggen zijn van topkwaliteit en dien je te voorzien van evensterke splitringen. Kies voor deze visserij alleen topproducten!

Tijdens de lunch wordt vandaag voor het eerst de onderwaterwereld bezocht. De Rode Zee staat niet alleen bekend om zijn goede sportvismogelijkheden, maar ook om haar rijkelijke en gekleurde onderwaterwereld. Al snel zien we dan ook verschillende kleurrijke vissen en op de bodem is een murene zijn kostje bij elkaar aan het sprokkelen.

Na de lunch wordt de groep weer opgesplitst in twee keer 3 personen. Het moederschip gaat nog enkele uren trawlen en tegen de avond wordt er nog een uurtje gepopperd vanaf het voordek. Peter weet al snel een schitterende getekende grouper te vangen.

Bij terugkomst op het moederschip gooit Thomas nog snel even een popper op het rif, zonder een slag te kunnen draaien wordt zijn popper op brute wijze gegrepen door een vis die het er absoluut niet mee eens is. Na een rondje gemaakt te hebben op de boot wordt de vis snel en vakkundig geland en onthaakt door de crew.

Aan het eind van de middag wordt er weer op diverse manieren gevist, zowel op de bodem als aan de oppervlakte. Marien weet al snel een Blue Runner te vangen, alleen deze vis bezit al minstens vijftig tinten blauw (niet gefotoshopt!)

In de nacht wordt de hengel met de ballon op vakkundige wijze door de crew uitgezet, een dogtooth tuna wordt geheel als aas gebruikt. Rond een uur of 4 's nachts droomt Marien van een afgaande reel, maar dit vier keer gehoord te hebben sprint hij direct naar het achterdek om te kijken wat er aan de hand is. De ballon is in geen velde of wege te bekennen en zijn droom was dus werkelijkheid. 's Nachts wordt het blijkbaar best koud in Egypte en alleen in een onderbroek een vis drillen is dan ook geen aanrader. Helaas heeft de vis zich vastgezwommen in het rif en Marien keert koud en teneergeslagen terug in bed.


Dag 5 "Tintje erbij"

De ochtend beginnen we al vroeg en Marien en Martin vangen al snel een paar kleurrijke, prachtig getekende visjes.

De vorige avond heeft Peter nog een tintje blauw toegevoegd aan deze vakantie. Hij stootte in de veel te kleine slaapruimte zijn grote teen tegen de deurpost, ongeveer een minuut lang werden diverse niet nader te noemen woorden gesproken. Met daarop volgend een eindeloze stilte waarin Martin zijn gelach niet in kon houden. De volgende dag kon Peter zijn eigen tintje laten zien.

Marien wilde heel graag een geep vangen en na veel proberen kwam zijn wens eindelijk in vervulling.

Na het landen van deze geep had hij de smaak goed te pakken en zette al zijn geluk in om met behulp van een balon en een flink stuk aas een grotere geep te verschalken. Normaal gesproken drijft de balon op het water, na ongeveer een kwartiertje steeg de balon opeens op. Hier was iets aan de hand, binnen no-time was dan ook bekend dat een vis zorgde voor deze luchtbalon, en wat voor vis!

 

 

Na een middagje trawlen met redelijk wat succes kwamen we aan bij de ankerplaats, hier konden we ons nog even uitleven met de popperhengel. Thomas en Marien stonden op het voordek en zagen al direct wat activiteit in het water. Peter stond op het achterdek en gooide zonder te weten precies in de strike-zone, zonder te aarzelen pakte deze 15 kilo wegende GT zijn blauw halco roosta popper en liet Peter even weten dat hij eraan zat. De zweetdruppeletjes op Peter zijn hoofd vertelde ons dan ook al gauw dat het om een echte vis ging met een schitterende gevecht als gevolg. Hij was tot op de tanden gewapend met zijn Saragosa 20.000 met 52 kg dyneema en 1 mm dikke voorslag. Het voordeel was aan zijn zijde en zoals we gewoonlijk zijn van Peter had deze vis geen enkele kans.

's Avonds kwam de bodemvisserij maar langzaam op gang, misschien was de grote school dogtooth tuna onder de boot hier de aanleiding van. Thomas laat een tweehaaks paternoster zakken en krijgt binnen no-time een enorme harde aanbeet op zijn 7-21 grams Illex spinhengeltje met een Biomaster SW 4000. Het hengeltje staat werkelijk krom tot in het handvat. Het blijken twee kleine dogtooths te zijn, waarvan hij er één weet te landen. De andere ontsprong de dans omdat de haak volledig was afgebroken. Vervolgens ziet Thomas een grote inktvis de boot naderen, door de juiste informatie van Tightlines.nl wisten we dat we inktviskunstaas mee moesten nemen, deze werd er dan ook zo snel mogelijk aangeknoopt. De inktvis hoefde hier niet lang over na te denken en vergreep zich gelijk aan het kunstaasje met een werkelijk schitterend schouwspel tot gevolg. Eerst lostte hij al zijn inkt en vervolgens heeft hij heel de bemanning nat gespoten.

Marien en Thomas bleven wat langer doorvissen en wisten beide nog een paar nieuwe soorten te vangen.

De volgende dag beloofde voor iedereen een waar spectakel te worden...


Dag 6 "Vastgeroest"

Na enkele dagen harde wind, taaie visserij en andere obstakels was vandaag een dag dat alles op zijn plek viel! Peter, Marien en Thomas gingen met de tenderboot richting de riffen, terwijl het moederschip trawlend en jiggend naar Hamata vertrok. We zouden elkaar 's middags treffen om te lunchen en onze weg naar Hamata te vervolgen. Op het moederschip was het al snel raak, een grote school barracuda's terroriseerde het kunstaas en hier stonden ze dan ook regelmatig met drie kromme hengels. Had je de barracuda geland en wist je nog snel even in te gooien met iets wat ook maar iets weg had van een visje, was het weer raak. Martin had zo binnen no-time 7 barracuda's! De zilver/blauwe storm plug kreeg het dan ook zwaar te verduren! 

Tijdens het popperen wordt op het rif gegooid en richting de boot gepopperd, het gebeurt dan ook wel eens dat de popper tijdens de inworp vasthaakt aan het rif, redding is dan nabij als Thomas zijn popper los zwemt. Wel dient het rif met uiterste zorg benaderd te worden, wanneer je het aanraakt lig je vaak al helemaal open, daarnaast is er ook nog vuurkoraal wat zeker gemeden dient te worden. Een verkoelende duik is met die temperaturen overigens helemaal niet vervelend. 

Op de tenderboot lagen we niet ver achter het moederschip en Peter had het popperen opgegeven. Een shadje werd op korte afstand achter de boot getrawld, terwijl Marien en Thomas bleven popperen. Na een keiharde aanbeet was de staart van de shad al snel verdwenen. Gelukkig hadden we nog twee pluggen aan boord en deze gingen dan ook al snel over boord. Niet lang daarna vergreep een kleine barracuda zich aan de storm plug. Helaas werd de andere plug direct afgebeten, helaas het risico als je zonder staal voor de plug vist. Gelukkig lag de tenderboot op korte afstand en hebben we op zeer snelle wijze ons weer voorzien van nieuwe pluggen met nog enkele barracuda's als gevolg.

We vervolgde onze weg richting Hamata en bij een klein rifje ging de slip opeens wel heel hard af, dit was absoluut geen barracuda. Thomas was aan de beurt om de vis te drillen en ook de dril had niets weg van een barracuda. Enkele minuten later leek het alsnog om een langgerekte vis te gaan, geen barracuda, maar een king mackerel.

Kort daarna krijgen we weer beet van iets wat absoluut geen barracuda is. Peter is aan de beurt en drilt de vis netjes tot naast de boot. Een GT van mooi formaat wordt veelvuldig op de foto gezet en weer even netjes gereleased!

Helaas is het vervolgens tijd om richting het moederschip te gaan en te vertrekken richting Hamata. Aan boord van het moederschip lijkt er iets aan de hand als Martin maar met zijn handen boven zijn hoofd blijft staan. Er is iets gebeurd waar hij nog lang van zal dromen. Tijdens het jiggen wilde Pieter en Bart nog even snel een paar visjes verschalken. Dit lukte dan ook aardig en er werden diverse mooie dogtooth's gevangen. Helaas hadden Thomas, Marien en Peter alle speedjigs meegenomen op de tenderboot. Pieter overhandigt een goud-blauwe pilker met een belachelijke waarde van maar liefst € 3,50 aan Martin. Martin laat de pilker zakken en opeens begint de pilker sneller te zakken dan gebruikelijk. Hij probeert zijn beugel dicht te klappen, maar de draad gaat zo snel van zijn molen dat ook dit hem niet lukt. Na enkele spannende seconden lukt het om de beugel dicht te zetten en dan begint het spektakel. Door de brute power van deze vis wordt de visser en zijn materiaal volledig op de proef gesteld. Er mocht nu niks fout gaan, nog even werd de slip wat strakker gezet om de vis toch ietwat te vermoeien. Na 10 minuten getouwtrek wordt het duidelijk...

Een dogtooth tuna van maar liefst 15 kilo en 1.08 meter!

De glimlach zit vanaf nu vastgeroest op zijn gezicht!

Helaas was dit het einde van de reis en na aankomst in Hamata vertrekken we richting het Blue Reef resort waar we van een welverdiende warme douche kunnen genieten. De volgende ochtend hebben we nog even de tijd om ons in het zwembad op te laden voor de terugreis. Om 12.00 uur worden we opgehaald door de taxi en na een ietwat aparte tussenstop op Hurghada zijn we om 21.00 uur op Schiphol.

Wederom een reis om niet snel te vergeten!

Groet, Peter, Marien, Martin & Thomas!